Гео, мечтата за друга България

Гео, мечтата за друга България
След Хамлет и атентатора Орце Попйорданов звездата на Народния Леонид Йовчев ще играе Гео Милев
A A+ A++ A

Най-новата си постановка "Гео" Народният театър "Иван Вазов" посвещава на 120 годишнината от рождението и 90 годишнината от гибелта на Гео Милев.

Мистериално действо по романа на Христо Карастоянов „Една и съща нощ”, гласи съобщението за премиерните спектакли на 13 и 14 ноември. Сценична версия – Иван Добчев.

Ето как вижда предизвикателството да представя на съвременната публика Гео Милев режисьорът:

Там, в не така далечната 1925 година, е заровена в общ гроб, засипан с боклуци и трупове на убити кучета, мечтата за една друга, свободна България. От този общ гроб засега сме изровили само череп № 17 с прословутото стъклено око на Гео Милев – поетът, който даде видимост на тази мечта чрез списанията си „Везни” и „Пламък”, през поезията и публицистиката си, в своите рисунки, с целия си 30 годишен живот, обречен на битката със старото, домораслото изкуство на България.

Тази битка беше загубена.

За ролята на 30-годишния поет Добчев е избрал Леонид Йовчев, който влиза в новия сезон след изключително успешния си сезон като Хамлет в спектакъла на Явор Гърдев и като атентатора Орце Попйорданов в „Солунските съзаклятници на Георги Данаилов в спектакъла на Стоян Радев.

В сценичния екип са още  Венелин Шурелов - сценограф, Петя Боюкова - костюми, Христо Намлиев - музика. И актьорите Марин Янев, Зафир Раджаб, Ева Данаилова, Павлин Петрунов, Неда Спасова, Валентин Ганев, Йосиф Шамли, Сава Драгунчев, Албена Ставрева и др.
                                                 
Христо Карастоянов:

... Тази книга, мисля си, не е биографичен роман, а история за двама млади мъже, обсебени от своите идеи и намерения, които в крайна сметка се оказват едни и същи: убеден бунт срещу статуквото. А то става причина да загинат по един и същи начин, погубени от едни и същи хора.

В една и съща нощ...

ГЕО МИЛЕВ

(15 януари 1885 г. – 15 май 1925 г.)

Светът съществува още само като призрак. Предметът не е вече форма, а безформено сурово вещество: скала, от която Духът чук издялва форми.

Българи! Изкуството е в опасност!

Днес българският народ стои сякаш пред неумолимата паст на своето духовно обезличаване и самозаличаване. Днес творческият импулс на българския дух е спаднал до мъртвата нула на духовния термометър.


Унинието е всеобщо, мъртвилото е безплодно, порабощението на духовете е безизходно и всички погледи очакват спасение. Спасение, което би било чудо.


Всички, до днес управлявали партии, са окончателно дискредитирани в очите на народа. Тяхното безчестие ги обединява в една обща купчина гнила слама, която трябва да се изгори, защото те – всички досегашни „политически дейци” – нямат нищо общо с народа.


Забранено е –
да се говори
да се мисли
да се пише
да се чете, а най-сетне и
да се живее.


ГЕО МИЛЕВ И НАРОДНИЯТ ТЕАТЪР

      Като режисьор Гео Милев успява да осъществи една постановка на сцената на Народния театър – „Мъртвешки танц” от  Аугуст Стриндберг. Премиерата е на 11 януари 1920 г. и в главните роли са привлечени първите сили на театъра – Коста Стоянов в ролята на Едгар, Златина Недева и Адриана Будевска, които се редуват в ролята на Алис, Кръстьо Сарафов в ролята на Курт и Донка Сарафова в ролята на Джени. В исторически план постановката на Гео Милев се счита за значителна крачка към модернизацията на националната сцена. През 1923 г. ръководството на театъра възлага на големия ни поет постановката на едноактната трагедия на Хуго фон Хофманстал „Електра”. Преводът е на Гео Милев в стихове, а в централните роли са разпределени така: Вела Ушева (Електра), Марта Попова и Петя Герганова (Хризотемис), Адриана Будевска (Клитемнестра). Спектакълът стига до генерална репетиция, но членовете на Артистическия комитет решават да бъде ,,изключен от репертоара”.
         Особено силно е присъствието на Гео Милев на сцената на Народния театър като преводач  с преводите на Шекспировия ,,Хамлет”, използван в две постановки на Н. О. Масалитинов съответно през 1933 г. и през 1943 г.,  на ,,Монна Ванна” от Морис Метерлинк, реализирана от Сирак Скитник през 1924 г., и на ,,Егмонт” от Гьоте, постановка на Владимир Тенев от 1932 г.
   

#Гео #Гео Милев #Иван Добчев #Леонид Йовчев

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Култура
Последно от Култура

Всички новини от Култура »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"