„Корпоративната журналистика“ убива медиите в България, сочи доклад

„Корпоративната журналистика“ убива медиите в България, сочи доклад
Дори независимите медии се въздържат от отразяване на икономическата сфера, в която действа собственикът им, се казва в доклада на SEEMO.
A A+ A++ A

Конфликтът между „два противоположни конгломерата, водещи борба за влияние“ и „корпоративната журналистика“ подкопава доверието в медиите в България, се казва в последния доклад на организацията SEEMO (South-Eastern European Media Organization), която наблюдава медийните свободи в Югоизточна Европа.

Организацията, чиято централа се намира във Виена, стига до заключенията в доклада на базата на разговори с 25 главни редактори на медии в България, проведени от 1 до 4 април 2012 г. на фона на промени в собствеността на медиите и сигналите за натиск върху журналистиката.

Докладът отразява и мненията на известни журналисти, медийни експерти, неправителствени организации, както и на вътрешния министър Цветан Цветанов.

„През последните три години в медийната среда в България настъпиха дълбоки промени, особено след като германската медийна компания ВАЦ се оттегли от пазара през 2010 г., а изданията на ВАЦ бяха купени от Медийна група „България Холдинг“. От друга страна, холдингът „Нова българска медийна група“ започна мащабно изкупуване на медии от 2007 г. насам. И двете медийни групи притежават и контролират големи дялове от пазара на печатни медии. Докато първата е свързана най-вече с фармацевтичната индустрия, освен други бизнес интереси, втората е свързана с банкова институция, в която са вложени голяма част от държавните активи“, се казва в доклада на SEEMO, публикуван в четвъртък.

Медийната организация очевидно има предвид българския фармацевтичен гигант „Софарма“, чийто собственик Огнян Донев притежава Медийна група „България Холдинг“ и вестниците „24 часа“, „Труд“, „168 часа“ и др.

Споменатата банка е Корпоративна търговска банка на бизнесмена Цветан Василев, който според непотвърдена информация е свързан с ръководената от Ирена Кръстева „Нова българска медийна група“.

Ирена Кръстева е бивш държавен служител – в Българския спортен тотализатор, а синът й Делян Пеевски е народен представител от ДПС.

„Тези два медийни конгломерата водят война за пазарни дялове и обществено влияние. Част от интервюираните заявиха, че публичната война между тях е спряна с намеса от политици на най-висши нива в държавата“, се казва още в доклада на SEEMO.

Колкото до идеологическия залог на тази конфронтация, „хората, с които говорихме, заявиха недвусмислено: „Няма идеология. Става въпрос за финансови и лични интереси“, констатира медийната организация.

Съперничеството между двата конгломерата раздели Съюза на издателите в България и сега има два такива съюза, отбелязва още докладът.

Международната неправителствена организация, която наблюдава свободата на медиите, констатира също така, че повечето репортери в медиите в България са възприели като журналистическо правило да съблюдават икономическите интереси на собствениците и да премълчават информация, която би им навредила.

„Дори независимите медии, които не са свързани с никой от споменатите конгломерати, се въздържат от отразяване на икономическата сфера, в която действа собственикът им. Например, ако собственикът има бизнес с петрол, медията не се занимава с енергетика“, посочва още докладът.

Българските собственици на медии „се възприемат като инвеститори с краткосрочна визия, които търсят незабавна печалба“.

Обратно, на чуждестранните собственици на български медии се гледа като на „дългосрочни инвеститори, които не оказват ежедневно влияние върху редакционната политика“.

„Журналист, който дойде да работи при нас от друг вестник, ме попита дали трябва да пишем добри или лоши неща за определен политик. Той сподели, че предишният му работодател имал стриктни изисквания относно политиците. За някои политици било забранено изобщо да се пише. За други се отразявали само положителните събития, а за трети било препоръчително да се представят в негативна светлина“, разказва един от интервюираните главни редактори, цитиран в доклада.

„Този модел повлия върху качеството на медиите - повечето ежедневници се превърнаха в таблоиди“, констатира SEEMO.

Читателите и телевизионните зрители „не могат да разчитат на конкретна медия, за да получат информации от обществен интерес“, а са длъжни да сравняват информациите в различни вестници, радиа, телевизии и интернет сайтове, се отбелязва в доклада.

Организацията подчертава, че „корпоративната журналистика“, както я наричат в България, подкопава доверието в българските медии и прокарва съмнения в журналистическата гилдия, чиито членове се възприемат като последователи на определена медийна група.

„Икономическата криза и сериозните съкращения на бюджетите за реклама на се отразиха на повечето медии. Въпреки това двете големи медийни групи продължават да покриват разходите си благодарение на приходите от другите бизнеси на собствениците си. Тези, които се издържат само с медийна дейност, са изправени пред сериозни предизвикателства. Всъщност репортерите напускат малките качествени медии за по-добре платени длъжности в корпоративната журналистика“, е заключението на международната медийна организация.

Не на последно място, SEEMO отбелязва, че журналистите в България не отразяват качествено темите, свързани с различността: половите различия, хомофобията, етническите и религиозните малцинства.

„Тези проблеми присъстват в дневния ред на българските медии само когато има инциденти, в повечето случаи негативни, които привличат медийно внимание. Обществото и политическия елит в България дори не са започнали дискусиите по тези социални проблеми, които определят политическия дневен ред в много други страни в Европейския съюз“, констатира независимата медийна организация.

#Цветан Василев #Корпоративна търговска банка #„Софарма“ #ВАЦ #Ирена Кръстева #Огнян Донев #Югоизточна Европа #медии #SEEMO

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »