Инж. Лазар Лазаров: От въвеждането на дневна винетка българските шофьори не печелят нищо, напротив - ще дотират транзитните превозвачи

Инж. Лазар Лазаров: От въвеждането на дневна винетка българските шофьори не печелят нищо, напротив - ще дотират транзитните превозвачи
Инж. Лазар Лазаров / БГНЕС
A A+ A++ A

Инж. Лазар Лазаров е председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“
Роден е на 2 октомври 1969 година в София. Завършва през 1995 г.Университета по архитектура, строителство и геодезия, специалност "Пътно строителство". Научен сътрудник е l-ва степен при Научен съвет - УАСГ.

След завършване на висшето си образование започва работа като водещ инженер по асфалтополагане в Автомагистрала "Хемус" ЕООД. От 09.08.1995г. работи в Централната лаборатория по пътища и мостове, понастоящем Централен институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти - специализирано научно звено на агенцията.

Заемал е последователно длъжностите Научен сътрудник III степен и II степен по повърхностните качества на настилките , началник на сектор, началник на отдел "Конструктивни качества на настилките", "Пътни конструкции и геотехника" и от 05.10.2007г. е директор на Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти. Женен е, с три деца.

Инж. Лазаров, идеята за въвеждане на еднодневна и на тримесечна винетка направи пробив в парламента, предстои обсъждане на предложението на първо четене в пленарната зала. Какво е вашето мнение по този въпрос?

- Смятам, че това ще бъде грешка и удар по бюджета за пътищата на държавата. Казвам го като представляващ институцията Агенция Пътна инфраструктура, която се грижи за ремонта на републиканските пътища, а те се ремонтират с бюджет, който се формира основно от приходите от продажбата на винетни стикери. Въвеждането на еднодневни винетки ще доведе до много големи преки разходи по отпечатването и по тяхното разпространение. Отделно от това практиката показва, че най-голям брой краткосрочни винетки се продават по граничните пунктове. Въвеждането на еднодневни винетки автоматично ще намали броя на продадени седмични винетки, тоест вместо стикер с цена 15 лева, колкото струва седмичната винетка към настоящия момент, транзитно преминаващите масово ще купуват винетни стикери, които ще бъдат на по-ниска цена. Това автоматично ще удари бюджета на държавата за пътища. Ще намали  възможността за инвестиране и ремонти, което  ще допринесе за още по-лошото състояние на пътната ни мрежа, която и в настоящия момент е недофинансирана.
Отделно от това контролът на дневните винетки е по-сложен - те ще бъдат с перфорация, пак ще започне лепенето на дневни винетки по предните стъкла, трудно разпознаваеми са, няма да могат да бъдат локализирани нарушителите по време на движение, както в момента го правят пътните полицаи, които имат досаттъчно рутина и опит. И така хората или трябва да бъдат спирани, което ще удължи времето и ще наруши комфорта на пътуването им, или ще бъдат пропускани нарушители, което отново ще рефлектира негативно върху приходите на пътната аагенция.

Годишната винетка за леките автомобили сега е 97 лв. и се повиши само с 30 лв., но реакцията беше незабавна и остра. Според недоволните хора и организации поскъпването е голямо. Как е обаче от гледната точка на АПИ, която е основният инвеститор в изграждането и поддръжката на пътната инфраструктура в страната?

- Веднага давам пример с тези 30 лв., с които скочи годишната винетка, при другите е с по-малко. Тъй като тази цена влезе в сила от началото на тази година,  приходите не бяха заложени в бюджета. Нашите анализи за събираемостта от винетки показаха, че от началото на годината имаме близо 70 млн. лв. повече постъпления. Веднага Министерството на финансите и правителството дадоха тези 68 млн. лева - това е точната сума, за възстановяване на пътна мрежа в Северна България. Тези пари влязоха в бюджета целево за съответните пътни участъци -  изпълнението на Димово, възстановяването на пътя при Видин, който идва от Монтана, възстановяването на пътя Монтана - Арчар, на пътя, минаващ през Враца, пътя Митрево - Ловеч, на пътища в Разград, в Търговище, около Исперих. Това са пътища в много лошо състояние и тези пари веднага бяха вложени в подобряването на тяхното експлоатационно състояние.

Българският потребител ще спечели ли нещо от въвеждането на дневни винетки, които ще бъдат доста по-скъпи сравнение с постигнатата дневна цена при седмичните и годишните винетки?

- Дневната винетка ще бъде най-скъпата винетка, отнесена към разпределянето на цената като дневна тарифа за преминаване по републиканските пътища. Най-евтината тарифа на ден си остава годишната винетка. Когато разделим сумата 97 лева  на 365 дни, получаваме 26 стотинки на ден. Няма как такава цена да постигнем с дневна винетка. Само разходите за отпечатването при нея ще са по-високи от тази цена, а към тях се прибавят разпространителските такси - общо това са около 5% от цената на съществуващите към момента стикери. Цената на дневната винетка ще бъде съотнесена към цената на съществуващите винетки - месечната винетка е 30 лв., седмичната - 15 лева, цената на дневната винетка вероятно ще варира около 10 лева. Което автоматично ще я направи безсмислена. А тези 5 лева разлика в цената ще ни дойдат като удар върху бюджета, защото транзитнопреминаващите, които минават еднократно,  ще изберат, разбира се, по-ниската цена. Ако са 1 милион автомобила, това са 5 милиона лева. А толкова струва рехабилитацията на 10-15 км. път  някъде, където състоянието е трагично.

В момента събирате около 210 - 215 милиона лева от винетките. Колко смятате че ще е събраното през тази година с новата цена на винетките?

- Очакваме с приходите само от винетки, тъй като тук има разбира се и такси, които събираме също от друг род дейности, но очакваме около 280 до 300 милиона лева да съберем. Но от тях имаме, мога само да кажа, около 200 хиляди, това са 20 милиона, винетки за социално подпомагане, които даваме на инвалиди и хора, придружаващи такива лица. Така че тази сума, предполагам че бъде реално около 270 милиона.

Колко очаквате да загуби бюджетът ви, ако бъде одобрена тази поправка в закона?

- Ако бъдат въведени дневни винетки, очакваме някъде между 15 и 20 млн. лева загуби. Това, което реално постигнахме с увеличаването на цената на винетните стикери, половината от тези приходи ще ги загубим.

А колко са реалните разходи на агенцията за ремонти?

- Необходимостите от средства за ремонт на републиканските пътища е около 700 - 800 млн. лева на година, за да бъдат в състоянието, което всички искаме. А не да показват по медиите кадри с дупки, интервюта с хора, които са си  счупили автомобилите, недай Боже, да се стигне до инциденти с тежки последици.

Разликата от 270 млн. лева до 700 милиона е голяма. Алтернативата каква е - финансиране от бюджета на държавата, т.е. да плащат всички данъкоплатци, независимо пътуват ли и или не?

- Да, но финансовият министър правилно ограничава финансирането от страна на държавата. Пари от държавния бюджет се отпускат единствено целево и то след решение на Министерски съвет. Финансовото министерство вече постави  условието - колкото сте събрали, толкова ще харчите. И естествено, ние се разпростираме в рамките на бюджета.  От тази гледна точка, за да приведем българските пътища в нормално експлоатацонно състояние, бюджетът на агенцията трябва да бъде 700 - 800 млн. годишно само за поддържането. Отделно са аварийните ремонти, отделно е зимното поддържане, отделно е новото строителство. За да бъдат събрани тези средства, ние искаме да внедрим и т.нар. тол система, за да можем да събираме средства от товарните автомобили.

От комисията по регионална политика потърсиха ли вашата позиция, когато се взимаше това решение преди празниците?

- Да, ние изложихме аргументите си и там, имаше известно разколебаване по време на дебатите в регионалната комисия, но промяната мина през комисията и предстои гледане в пленарна зала на първо четене. Но според мен  приемането на тази поправка в закона ще бъде удар по българските пътища. Търсейки добър ефект за нашите шофьори, ние реално ще облекчим други шофьори, които нямат общо с българската икономика. Защото ако бъдат въведени дневните винетки, те ще бъдат продавани в същите пунктове, където се продават и другите винетни стикери. Ако даден жител на едно населено място тръгне до друго населено място и пътува по републикански път и в настоящия момент доводът му да не си купува винетен стикер е, че е скъп, или че няма възможност да си го купи, той няма да си купи и дневната винетка, защото трябва да отиде да си  я купи на съответното разпространителско място - дали ще е бензиностанция или областно пътно управление, което автоматично ще го затрудни още повече. А ако си купи седмична или годишна винетка, той не мисли повече за този винетен стикер и може да го ползва при най-ниска цена, разпределена на ден за годината. Анализите показват, че дневна и седмична ще бъдат купувани на граничните пунктове, защото те се ползват най-много от транзитния трафик, който минава през държавата.

Тогава кой печели реално от дневната винетка?

- В момента най-евтино е преминаването през България за товарните автомобили, които минават за 10 евро близо 450 км. от Капитан Андреево до Дунав мост 2 на Видин. А с внесеното предложение за дневната винетка, ние ще дотираме и транзитно преминаващите чужди автомобили, включително и леките, за сметка на българските шофьори.

Възразявате основно срещу дневната винетка, а какво ще кажете за тримесечната?

- Възложили сме на независим екип финансови експерти от БАН да изготви анализ и първите резултати се добижават до нашите изчисления. А те показват, че който пътува на почивка през лятата, с което се аргументира тримесечната винетка, той си купува месечен стикер или три седмични винетки. Така че закупуването на тримесечната винетка реално по никакъв начин няма да облекчи гражданите. Никъде няма тримесечна винетка в Европа. Факт е, че в Швейцария и за един ден да влезете, трябва да си купите годишна винетка. Затова швейцарските пътища ги дават за пример. Единственото сравнение в полза на тримесечните винетки е с Румъния. Но нали не искаме да се сравняваме с тях, а с тези, които искаме да стигнем. Защото в Румъния има големи задръствания - пътищата им са двулентови, нямат пропусквателна способност, имат малко магистрали, които са  изпълнени и пътуването през уикендите и натоварените дни от седмицата е много трудно. Не че упреквам румънците, те са си взели това решение. Но не и за нашата държава, където транзинтният трафик е основният трафик. Несъстоятелно е твърдението, че тримесечната винетка ще повлия положително на туристопотока.

Как си обяснявате активността на политиците за прокарването на тази промяна в закона?

- На изборите и на популизма. Но и на икономически интереси. На нас ни беше ясно и това сме го казвали, че с пускането на тол системата реално се засягат много интереси. Но най-вече на тези, които досега пътуваха, може да се каже почти безплатно по българските пътища, особено при преминаването на един граничен пункт, в единия край на България, примерно на Свиленград, на Капитан Андреево до другия край на България или на Калотина, или на Дунав мост-2 при Видин. За товарните автомобили това се осъществява за 10 евро. Никъде в Европа няма такова преминаване на толкова ниска цена. Дори и в Гърция това е цената за преминаване на лек автомобил само в северната част на държавата, да не говорим за европейските страни, където е многократно бих казал, десетократно по-висока цената.

Нямаше ли да се приеме по-лесно поскъпването на винетките, ако беше направено плавно през годините?

- Абсолютно вярно е това, може би и ние имаме вина - свързано е със същите причини. Осем години вече - от 2007 г., цената на винетките не беше пипана.  Германската компания, която е била консултант през 2004 г., е казала че всяка година цената на винетните стикери трябва да бъде увеличавана с 5%. А ако бяхме спазили това изискване, тогава може би щяхме да стигнем и много по-високи нива на поскъпване, но нямаше да  бъдат усетени толкова рязко от потребителите.

Кога ще влязат в сила електронните винетки и тол таксата и какви са техните предимства за потребителите?

- Електронните винетки предвиждаме да влязат в сила от началото на следващата година. Но, за съжаление, очакванията ни са, че ще следват жалба след жалба, тъй като с въвеждането на тол системата и електронните винетки ще бъдат засегнати икономически интереси на големи превозвачи - както на наши, така и на европейски и извън Европа.- визирам Турция, Близкия изток, Украйна и т.н.

Бихте ли направили сравнение на цената, която плащат за преминаване по пътната инфраструктура в България и средно за Европа?

- За товарните автомобили разликата е 12 пъти. Направихме сравнение със системата в Германия - за същото разстояние за транзитно преминаване, каквото се преминава в България, разликата беше близо 12 пъти като цена. А германските магистрали и българските магистрали се строят от едни и същи материали и разходите са еднакви, като изключим тези за работни заплати, които у нас са по-ниски.

Какви са предимствата на електронната винетка - ще забравим ли лепенето на стикери по стъклата?

- Лепенето на стикери създава проблеми, например при ПТП, при счупване на стъкло, при подмяна, за съжаление бяхме свидетели и на практиката да се чупят стъкла на автомобили с цел кражба на стикери. Всичко това ще отпадне с въвеждането на електронната винетка, специално за леките автомобили, тъй като за товарните тя ще прерасне в тол такса. Но електронната винетка ще има и друго предимство - тя ще важи от датата на закупуване до датата на изтичане на съответния срок, за който тя е закупена. Примерно, ако е един месец и бъде закупена на 15-то число, тя ще важи до 15-то число на следващия месец. Ако е за година, аналогично. Това е предвидено в поръчката за изработването им.

След въвеждането на тол таксите за тежкотоварните превози, как очаквате да нараснат приходите ви?

- Прогнозите на анализаторите за приходите представляват една доста отворена ножица - между 800 милиона и 1,5 милиарда. Но дори да вземе най-ниското ниво от 800 милиона лева, мисля че за състоянието на пътната ни мрежа ще бъдат добре дошли, за да може да бъде възстановена. Тепърва ще се мисли чисто законодателно част от тези средства да бъдат заделяни и за новото строителство. В момента нашата поръчка включва само изграждането на системата. Тепърва ще  се разискват конкретни такси, както и кои превозни средства ще бъдат таксувани. Има яснота, че винетната система ще се използва при леките автомобил и лекотоварните , а тол - за тежкотоварните автомобили. За винетките не очакваме поскъпване, може да се купуват повече, С въвеждането на тол системата очакваме да се повишат приходите, при това главно от транзита. Идеята е, че с въвеждането на тол ще остане 4000 км. да останат безплатни - 3-то класни пътища, които не формират транзитен трафик.

Какъв процент от приходите от винетки отиват за ремонтите и какъв за нови проекти?

- При най-евтините цени 400 000 лв. е рехабилитацията - превантивният ремонт на километър. Като сложим ДДС-то, отива на близо поливен милион лева. Като ги умножим по 20 000 км., отиваме на 10 млрд. лева.  Като ги разпределим тези 10 милиарда на 10 години, което е експлоатационният срок, са по 1 млрд. лева годишно. Но у нас практиката е един път да го водим нов 15 години. Досега новите проекти ги строим с европейско финансиране, основно по ОП Транспорт. Но сега сме в последния програмен период, който е до 2020 г. След това вече трябва да имам собствени приходи от пътните такси, които да обезпечават както поддръжката, така и ново строителство. Към настоящия момент единствено сме завършили с бюджетни средства, отпуснати целево от правителството, отсечката от автомагистрала Марица в района на Любимец и Свиленград и автомагистрала Хемус от Белокопитово до Каспичан.






#дневна винетка #Агенция Пътна инфраструктура #инж. Лазар Лазаров #приходи #разходи #българските шофьори

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Бизнес
Последно от Бизнес

Всички новини от Бизнес »