КТБ още може да бъде спасена

КТБ още може да бъде спасена
Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Из Меморандум на Експертния консултативен съвет за КТБ

*Експертният консултативен съвет по проблемите на икономическата група КТБ бе създаден от работодатели, синдикати и финансисти в началото на август с цел да предложи балансирано рационално решение за бъдещето на банковата група. В него влизат Сашо Дончев, Огнян Донев, Валери Димитров, Емил Хърсев, Румен Симеонов, Камен Тошков, Красимир Ангарски и др.

Въпреки оскъдната информация, предоставена на обществото за текущото състояние на групата КТБ, ние не виждаме безспорни доказателства за неизбежна несъстоятелност на тези банки и, в частност - на КТБ. Напротив, всички известни ни факти и обстоятелства по-скоро показват възможност банките да бъдат оздравени и да продължат обичайната си дейност.

Преките вреди за клиентите и особено косвените загуби за икономиката на страната от евентуална несъстоятелност на КТБ и икономическата  група многократно ще надвишат нашите най-песимистични оценки за разходите по финансово стабилизиране на засегнатите банки.

Стабилизирането и оздравяването на КТБ може и трябва да се структурира по начин, който не изисква нито държавният бюджет, нито Фондът за гарантиране на влоговете в банките, нито който и да е публичен фонд да поемат каквито и да е разходи и съответно да понесат загуби за оздравяването на КТБ.

Категорично отхвърляме опитите проблемите на КТБ да се решат за сметка на данъкоплатеца и сме убедени, че решение без тежест за бюджета е възможно. Разходите за спасяване на банката могат да бъдат покрити за сметка на собствения капитал, натрупаните резерви, провизиите, заделени в КТБ за покриване на загуби, както и за сметка на облигационери и вложители, които не ползват защита по Закона за гарантиране на влоговете в банки. Цената, която ще платят акционерите, инвеститорите и вложителите в КТБ за оздравяване на банката, ще е значително по-ниска от загубите, които биха понесли при нейната евентуална несъстоятелност.

Несъмнено за оздравяването и стабилизирането на КТБ ще е необходима финансова подкрепа. Независимо от източника външно финансиране ще е нужно само временно, след което ще се погаси с лихвите. Реални загуби биха възникнали единствено при неуспех на прилаганата програма.

Мерки

Възможностите, с които по силата на действащия закон разполага органът за банков надзор (БНБ, б. р.), включват широк спектър от мерки:

- Да поиска от досегашните акционери да увеличат собствения капитал и да осигурят ликвидна подкрепа на банката. Далеч не е нужно банковият регулатор да разполага с точна до лев сметка за необходимите средства и да чака с месеци да се изготви прецизна оценка - ако изискваното увеличение на капитала и ликвидността се окаже недостатъчно, нищо не пречи впоследствие да се поставят допълнителни по-високи изисквания.
 - Надзорно увеличение на капитала, като на надеждни трети финансови институции или на Фонда за гарантиране на влоговете се предостави правото да запишат част от капитала на КТБ при увеличението.
 - Възможно е и надзорно решение за вливане на КТБ в друга банка, с което да се възложи на придобиващата банка или на Фонда за гарантиране на влоговете в банките да преструктурират и да оздравят КТБ.
- Финансова подкрепа на затруднената банка чрез синдикиран заем, в т.ч. държавен заем, който отговаря на критериите на ЕС за държавна помощ.

Отговорност

БНБ дължи на обществото ясен отговор кои от тези възможности е използвала или има намерение да използва. А ако няма намерение да използва огромната си власт, надзорният орган трябва ясно и публично да мотивира отказа си, като оповести причините за него.

Някои изявления на надзорната институция съдържат основателни аргументи, че проблемите на КТБ пораждат системен риск за банковата система на страната. Това обстоятелство е самостоятелно основание, при което законът задължава БНБ да подготви и приложи програма за стабилизиране на засегнатата банка, за да предпази банковата система от ескалация на вредоносните процеси.

Вайкането, че в държавния бюджет и във Фонда за гарантиране на влоговете в банките няма достатъчно средства, за да се финансира оздравяването на КТБ, не е основание за бездействието на надзорната институция. Освен невярно това твърдение е и порочно, защото предпоставя плащането на пълната цена на оздравителната програма единствено с публични средства.

Успешна стабилизационна програма може да се проведе и без да се ангажира нито лев държавни пари. В такъв случай акционерите, облигационерите, вложителите и всички кредитори на банката ще понесат значително по-голяма тежест.

Ние сме убедени, че с диалог и добре аргументирано представяне на комплекса от възможни мерки пред българската общественост участващите в решението страни, включително държавните органи, ще преценят и ще приемат своята роля в оздравителните мерки. Всеки участник ще поеме и ще плати дял от цената за оздравяване на банката доброволно, воден единствено от рационални съображения - че балансираната оздравителна програма намалява до минимум неговата собствена загуба.

Програмата за оздравяване и стабилизиране на КТБ трябва да включва добре балансирани алтернативни финансови инструменти, чрез които облигационерите и вложителите в банката - наред с акционерите и потенциални инвеститори, ще я финансират по време на оздравителния период. Тези алтернативни инструменти се структурират с оглед специфичните интереси и предпочитания на различните класове участници в оздравителната програма.

Варианти

Менюто от опции за избор може да включва:
- Трансформация на вземания в обикновени акции или в нов клас привилегировани акции на банката.
- Замяна на вземания без редукция на главницата срещу дългосрочен безлихвен дългов инструмент.
- Замяна на вземания срещу срочен дълг с атрактивен купон, но с пропорционална редукция на главницата.
- Схема за обратно изкупуване с отстъпка на задълженията на КТБ.
- Инструменти за набиране на “свежи пари” - както заемен, така и акционерен капитал, от потенциални инвеститори.
- Инструменти, стимулиращи предсрочното погасяване на проблемни заеми.
- Инструменти за обезпечаване на реструктурираните задължения.
- Инструменти за хеджиране (предпазване от риск) и разпределение на риска.
- Механизми за възстановяване на стойността за сметка на бъдещите печалби на финансовата институция.

Всеки от участниците в оздравителната програма трябва да има възможност сам да избере от менюто на програмата подходящите за него финансови инструменти. Успехът на програмата зависи от това дали участниците в процеса доброволно и единствено с оглед своята собствена преценка ще приемат да участват в оздравяването, като заменят необезпечените си вземания към КТБ с избрани от тях един или няколко финансови инструмента. Ситуацията, в която изпадна КТБ в резултат на внезапна външна агресия, показва сериозни празнини в законодателството и в институционалната инфраструктура на българската финансовата система. Това налага създаването на специфични механизми и буферни фондове, предназначени за овладяване на кризисни процеси, каквито засегнаха КТБ. Трябва да започне обществен диалог за необходимите изменения и допълнения в законодателството, регулиращо финансовата система на България.
/Със съкращения/

Източник: Труд

#КТБ #Сашо Дончев #Огнян Донев #Валери Димитров #Емил Хърсев #Румен Симеонов

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Бизнес
Последно от Бизнес

Всички новини от Бизнес »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"