Бруталният свят на потребителската електроника

Бруталният свят на потребителската електроника
A A+ A++ A

Правенето на бизнес не е като едно време. Особено ако е свързан с потребителската електроника. Бруталната конкуренция, комодизирането на устройствата и постоянно намаляващите цени изядоха по-голямата част от маржовете на компаниите и ако не се казвате Apple или Samsung, животът е повече от труден и дори невъзможен. IBM се оказа една от първите компании, които предвидиха промяната на пазара и през 2005 година продадоха потребителския си компютърен бизнес на Lenovo. Междувременно китайската компания успя да го развие дотолкова, че се превърна в най-големия производител на компютри в света и използва новопридобитата си репутация, за да стартира и успешни линии със смартфони и таблети.

Оказва се, че ходът на IBM е бил пророчески. През тази година Sony, след дългогодишни опити да пробие на пазара на компютри, най-сетне се отказа от това и продаде компютърното си подразделение, което засега ще продължи да прави устройства само за японския пазар. Samsung също се изтегля от този пазар, въпреки че компанията е най-големият производител на смартфони в света и има капацитета и възможностите да прави голямата част от компонентите в устройствата си. Panasonic остава производител на нишови компютри, главно за военна употреба, и периодично излиза и се завръща на пазара на смартфони в безуспешни опити да намери мястото си на него. Новината от последните часове е, че Toshiba възнамерява значително да редуцира бизнеса си с потребителски компютри и дори да се изтегли от определени пазари, за да се фокусира върху бизнес клиентите.

Няма нужда на напомняме какво се случи с Nokia, която успя да се отърве от губещия си бизнес с мобилни телефони, за да се концентрира върху по-доходоносните области на мрежовото оборудване, лицензирането на интелектуална собственост и цифровата картография. Въпреки че Olympus се оказа един от създателите на категорията на безогледалните фотоапарати, компанията също премина през проблемен период и успя да излезе от него благодарение на останалите й бизнеси, сред които и успешният с медицинско оборудване. Philips също е пример за гигант, напускащ сектора на потребителската електроника. Компанията махна думата Electronics от името си и продаде голяма част от бизнеса си с потребителска електроника, за да се насочи към области като здравеопазване, осветление и подобряване на качеството на живот.

Примерите за подобна драстична промяна в бизнес моделите са много и през следващите месеци и години ще стават все повече. Междувременно оставащите в сектора на потребителска електроника ще търсят нови начини за подобряване на маржовете си. Включването на премиум устройствата осигурява един от начините за това и Apple показа, че подобен начин на работа е устойчив. Американската компания успя да вдигне цената на новите си смартфони iPhone, а се говори, че цените на луксозните версии на първия умен часовник на компанията ще са от ранга на швейцарските образци. Samsung е на път да вдигне маржовете си с новите Galaxy Alpha и Galaxy Note 4, които използват метал в конструкцията си, а Amazon, след като популяризира устройства за четене на електронни книги и демократизира пазара им, предложи значително по-скъпия модел от висок клас Kindle Voyage.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Технологии
Последно от Технологии

Всички новини от Технологии »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"