Петър Ганев: Хубаво е част от подоходното облагане да бъде насочено към общините
Идеята, че общините трябва да получат част от преките данъци е правилна, тъй като общината трябва да има стимули. Големият спор беше дали да са част от вече събираните от държавата 10%, или допълнителни 2%. Това коментира за Novinite.bg икономистът Петър Ганев от Института за пазарна икономика.
Проект на Министерството на финансите за промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, с които се изменя и Законът за данъците върху доходите на физическите лица предвижда общините да могат да облагат с данък доходите на жителите си. Ставката ще е от 0 до 2% и ще бъде горница над събираните от държавата 10%. Проектът е предложен за обществено обсъждане до 26 септември на страницата на ведомството.
Г-н Ганев, как гледате на идеята вече и общините да могат да облагат гражданите с данъци върху доходите?
Това е нещо, което през последните години се дискутираше много. Ние сме го предлагали няколко пъти в малко по-различен формат. Идеята, че общините трябва да получат част от преките данъци и това, което сме правили като изследване винаги сочи, че по-скоро трябва да е част от подоходното облагане, е правилна, тъй като общината трябва да има стимули. Първо, трябва да има собствен ресурс, много от тях нямат такъв, и второ, трябва да имат стимули, за да има повече инвестиции и работни места на местно равнище.
От тази гледна точка, част от подоходното облагане и то именно по постоянен адрес, е хубаво да бъде насочено към общините. Големият спор беше дали 2% да бъдат отгоре или отдолу, тоест, дали да са нови 2% или част от вече съществуващите 10%. Тук нашето предложение преди година беше да са част от тези 10%. Нормално Министерството на финансите предлага по-скоро допълнително облагане. Структурната промяна да има собствен проиход в общините от доходите на работещите е по-добра от негативната новина за самите данъкоплатци, че ако бъде гласуван в пълния си размер, ще плащат още 2% от доходите си.
Не се ли увеличава по този начин данъчното бреме за данъкоплатеца?
Увеличава се, разбира се. Вече всяка община може да реши доколко, тъй като тя може да наложи и 0%, никой не ги задължава да обложат. Факт е, че Общинският съвет ще бъде подложен на натиск и напрежение веднага след изборите да реши с колко може да обложи доходите на своите граждани. Най-вероятно това ще стане част и от предизборната кампания, всеки кандидат било за кмет, било за общински съветник да каже каква данъчна политика ще провежда, което е нещо ново в този си вариант за местните избори и като цяло мисля, че това е оздравително, нормално е властта, която е най-близо до хората да има и някакви данъчни правомощия.
Хипотетично, ако всички наложат 2% данък, в пълния му размер, това ще увеличи тежестта върху хората, но положителният ефект от наличието на такива собствени приходи, от промяната в стимулите, от това, че вече всяка инвестиция носи директно пари в общината е по-голямата новина. Важна е структурната стъпка.
Ще повиши ли това отговорността на местните власти за по-ефективно изразходване на средствата?
В някаква степен ще повиши, именно тази скъсана връзка между това кой гласува за местните власти, откъде идват приходите, тъй като гласуват хората, които живеят в общината, а пък ресурса идва от държавата, от Министерството на финансите, като субсидия. Това скъсване на тази връзка води до много незаинтересованост, злоупотреби на местно ниво и ще се увеличи със сигурнст натискът за прозрачност, доволството или недоволството от начина, по който са похарчени парите, но не бива да се залъгваме, че няма да има и неправилно похарчени пари или пък лоши проекти. Това е нормално виждаме го и на държавно ниво, но в крайна сметка пътят е натам. Стртегията, която имаме за децентрализация много отдавна е заложила финансова такава, която така и не се случи, това е и първата по-сериозна стъпка в тази посока.
Как ще бъдат приети новите промени, ако бъдат приети, от гражданите на общините?
По-скоро едва ли ще бъдат много доволни, нормално е когато вигаш данъците на хората, да не бъдат доволни, но големият дебат ще бъде на местно ниво, тъй като самата промяна в закона не покачва данъците, вече Общинският съвет, ако реши, тогава между 0 и 2% може да бъде наложен данък. Така че тук натискът е върху Общинския съвет дали ще посмее и доколко ще посмее да вдигне данъка на хората.
Какъв е правилният метод според Вас относно ставката?
Това, което ние предложихме миналата година беше това да бъде част от 10-те процента. Тоест без да има свръх много облагане общините да получат 1/5 от вече съществуващите 10%. Дебатът беше много голям между общините и МФ, той тече повече от година. Парламентът трябва да реши дали да са отгоре или отдолу тези 2%.
Още по темата:
- » НСИ: Разходите не спират да растат, най-много харчим за храна и напитки
- » Радикални промени! Променят матурите за 7 клас и НВО след 4 и 10 клас
- » Браншът скочи срещу данък "бакшиш"