Калин Янакиев: Случилото се във Франция е покъртително, но отговорът трябва да е друг

Калин Янакиев: Случилото се във Франция е покъртително, но отговорът трябва да е друг
A A+ A++ A

Европа няма да отговори с убийства на безумието на радикалния ислям. В това е убеден професор дфн. Калин Янакиев - философ, богослов, културолог и политик. Трябва да разграничаваме в тази сложна ситуация, в този пъзел от противоречия, цената на нещата, каза той в интервю за Novinite.bg.

Калин Янакиев е преподавател във Философски факултет на СУ "Св. Климент Охридски" по средновековна култура, християнска философия, а също и във Философско-историческиа факултет на Пловдивския университет и в НАТФИЗ "Кръстю Сарафов". Той е и главен редактор на списание "Християнство и култура", издавано от фондация "Комунитас".


Професор Янакиев, след кървавата баня в "Шарли ебдо" чухме призив от партията на Льо Пен за връщане на гилотината. Как ви изглежда това? Има ли опасност случилото се във Франция да разпали религиозна война?

Вижте, макар че това, което стана във Франция, е действително покъртително, не е нещо напълно ново или изненадващо, защото на терористични акции от страна на радикални ислямисти ние сме свидетели в последното десетилетие не веднъж. Не ми се струва продуктивно справянето в тази ситуация да стане с връщане на смъртното наказание. Известно е, че по отношение на подобни радикалисти заплахата с екзекуция не е нещо, което би ги възпряло. Проучвания са показвали, че хора, решили да извършат много дръзки престъпления, обикновено не се плашат и не се възпират от заплахата  от тежка санкция.

Те самите обявиха, че искат да умрат като мъченици?

Разбира се. Особено когато става дума за религиозно мотивирани престъпления, каквито в съвременния свят извършват именно представители на радикалния ислям. Защото от другата страна християнството до този момент не е извършвало и няма дори в най-радикалните си учения подобни методи на действия.

Но има ли опасност обществото да се радикализира, тласкано не толкова от религиозни чувства, колкото от политически настроения?

Не мисля. Силите на европейско-американската, на евроатлантическата цивилизация  и радикализиращия се ислям са несъизмерими. Трябва да бъдем сурови и обективни. В края на краищата и тъй наречената "Ислямска държава" - халифат, която се е самопровъзгласила на територията на Сирия и Ирак, е сила, която би могла да бъде смазана с конвенционални въоръжени атаки буквално за дни. Че това не се случва се дължи на сложната дипломатическа международна обстановка, на това, че напрежението между Русия и евроатлантическия свят не е за пренебрегване. В края на краищата възпираща роля за удари върху това гнездо на радикализъм до голяма степен идва от страна тъкмо на Путинова Русия. Не вярвам да се стигне до радикализация на европейското общество. Макар да е постхристиянско и твърде студено по тази причина, то е достатъчно зряло, за да знае, че разпалването на междуетническа и междурелигиозна война не е продуктивно и не води до какъвто и да било добър резултат.

Нещата твърде много се преекспонират. Ситуацията във Франция е особено специфична в момента. Както знаете, във Франция има изключително слабо социалистическо управление, дълбоко непопулярно в последните месеци сред френското общество, от една страна, и от друга страна имаме една националистическа формация, която изглежда поради слабостта на това управление печели влияние?  И имаме крайно лява вълна, като тази в Гърция (СИРИЗА). Така че, самата вътрешна политическа обстановка във Франция според мен води до опасения за радикализация  - крайно лява или крайно дясна, за разпалване на междурелигиозен конфликт.

Мисля, че френското общество в дълбините си е зряло, за да се поддаде на подобна провокация. Извършеното от ислямските радикалисти е дръзко, оскърбително и силно травматизиращо европейската обществена съвест. Но Европа знае, че в съвременността нещата не се решават чрез разпалване на междурелигиозни конфликти.

Как ви звучат мнения, които се чуха у нас – че малко прибързано се причисляваме към онова общество, защото като новодошли в ЕС сме поставени там точно както са поставени алжирците и отношението към нас и като към тях.   Днес пък двама карикатуристи отбелязаха, че ако си позволят така да оскърбяват религиозните чувства на хората, ако по този начин се отнесат към ромите например, пръв френският посланик ще ги посочи с пръст...  Вие виждате ли такъв двоен аршин?

Не съм съгласен по никакъв начин, че в Европейския съюз към българите се отнасят по същия начин, както французите се отнасят към алжирците. Да не говорим, че французите - зрелите, културните французи, не говоря за някакви крайни елементи, се отнасят по някакъв оскърбително-пренебрежителен начин към алжирците, които пребивават или живеят на тяхна територия. В края на краищата това също е елемент от пропагандния шум. Българите разбира се са новодошли в Европейския съюз. Към българите има в определени среди и някакви подозрения, и някакви предразсъдъци. Но това не означава, че нас ни имат като жители на Третия свят. Това просто не отговаря на истината и това го казвам като човек, който не веднъж е пребивавал на територията на Западна  Европа.

Това от една страна. От друга страна, макар да  съм потресен от онова, което радикалният ислям извърши в Париж, не съм и особен привърженик на каквито и да било оскърбителни към която и да било религия, независимо християнство или ислям, изображения. Макар дълбоко да съчувствам на френската нация, никога не съм бил особено възхитен от публикуваните в това или в друго издание карикатури, оскърбяващи религиозните чувства. Знам разбира се, че никой християнин, на когото религиозните чувства биха били оскърбени по този начин, би прибегнал до подобни методи. Самото християнство ни учи, че човешкият живот е безценен. Самото християнство ни учи да различаваме греха, който е за осъждане, от грешника, за който трябва да се борим до последен момент да изостави греха си, да се освободи от него, да се покае. Поради тази причина една въображаема реакция на френския посланик, ако в България биха се появили подобни оскърбителни изображения, например по отношение на ромите, би била напълно оправдана. Не само френският посланик, аз лично бих се възпротивил на подобни неща, както всеки културен човек би трябвало да го направи.

Но пак казвам, трябва да разграничаваме в тази сложна ситуация, в този пъзел от противоречия, цената на нещата. Колкото и да не одобряваме, колкото и да осъждаме оскърбяването на религиозните чувства на когото и да било, ние не можем да оправдаем реакцията с убийство. Това е просто безумие.

#Калин Янакиев #Шарли ебдо #радикализация #ислям #християнство

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Интервю
Последно от Интервю

Всички новини от Интервю »