На фокус са хората извън обществото
“Фотофабрика” отново провокира сетивата ни с ударна доза въздействащи изображения. Този път на фокус е маргиналният човек.
За разлика от протестиращите образи от първото издание на фестивала, тази година вниманието е насочено към хората, които обичайно не забелязваме.
Те са различни. Гледаме ги с превъзходство, с пренебрежение или с презрение. Предпочитаме да не ги виждаме. Защото ни внушават срам, жал или вина, подсказват организаторите.
Те са в сивата зона на ничията земя. В задния двор на Европа, Америка, Азия и Африка.
Оставяме ги невидими и удобно незабележими.
Те не са извън закона. Законът е извън тях.
Запознайте се: Маргиналните хора.
"Как се отнасяме към хората в невидимата сфера е белег за нашата цивилизованост", каза при откриването директорът на фестивала Еми Барух. Тя обобщи мисията на екипа си така: да помогнем на маргиналния човек да излезе от невидимата зона на своята изолация.
Посланието на “Фотофабрика” е, че изключването на човека, когото не забелязваме, защото ни смущава, е нехуманно.
Маргиналният човек е не просто човекът, който рови в кофите за боклук. Той е и бежанецът, когото гледаме с недоверие.
“Еднакво ни боли, когато паднем, еднакво се страхуваме за собствените си деца, еднакво се грижим затова те да са здрави, едакво обичаме своите родители. Еднакво се страхуваме за къщите, в които живеем. Няма разлика. Ние всичките сме хора”, обобщи Еми Барух.
Фотоизложбите тази година са пет, заемат нови пространства и ще останат до края на октомври.
На Моста на влюбените от 9 до 20 септември и в Националното музикално училище "Любомир Пипков" на ул. "Оборище" 17 от 21 септември до 29 октомври е селекцията на "Фотофабрика" в партньорство с Ройтерс и Гети имиджис "Маргиналният човек".
"Непознатият друг" е мултимедиен проект, на който от 10 до 29 септември домакин е Непознатото пространство (зад Модерен театър) на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" 169.
"Различните аз" е самостоятелна изложба на Пиер Гонор, Франция/Испания, в Националната художествена галерия - Двореца, от 16 септември до 18 октомври. Самостоятелна изложба на Индржих Щрайт, Чехия 29. 09 - 28. 10 Чешки Център
"Изчезващи видове" - първата изложба на Мария Милкова, победител в конкурса на "Фотофабрика" 2014 „Улицата и нейните състояния”, от 24 септември до 23 октомври в галерия “УниКредит Студио” на ул. "Княз Ал. Батенберг I" 12.
"Къде е моят дом?" - самостоятелна изложба на Индржих Щрайт, Чехия, световна премиера, от 29 септември до 28 октомври в Чешкия център на ул. "Раковски" 100.
В програмата има три срещи, които ще заинтригуват изкушените от работата с обективите.
Лекция “Феноменология на портрета“ на Пиер Гонор на 17 септември. Според Гонор портретът се ражда от една крехка и мълчалива интимност, която се опитва да остави следа, знак, който се бори срещу забравата.
Среща с Индржих Щрайт на 28 септември - „Фотографията като социален документ“, работилница в Чешкия център.
Среща с Хосе Мариа Диас-Марото, консерватор и комисар на колекция "Алкобендас", Испания - “Как се прави музей на фотографията - Историята на една впечатляваща колекция", 17 септември в Националната галерия.
И да не пропуснете едно специално предложение: дълъг уикенд - панорама на полемичното българско документално кино, озаглавена "Непотребни истории от вчерашния ден". Прожекциите са от 2 до 4 октомври в Чешкия център
Общуването с едни от най-добрите образци на документалното кино, включени в поредицата, ще ни помогне да погледнем с други очи на живота си, да разберем премълчаваното и да се ориентираме в един понякога съзнателно оплетен лабиринт от най-новата ни история.
«Технология на злото 1984 - 1989», реж. Марта Илиева, сц. Татяна Ваксберг
«Черната Хроника», реж. Елдора Трайкова, сц. Димитър Дерелиев
«Фермата», реж. Малина Петрова, сц. Мария Желева
«Дом № 8», реж. и сц. Николай Волев, оп. Емил Христов
«Стената», реж. Искра Йосифова, сц. Еми Барух
«Когато ни нападне империализмът», реж. Мария Траянова, оп. Емил Христов
«Дишай», реж. и сц. Юрий Жиров “Като на кино”, реж. и сц. Юлий Стоянов
Фестивал Фотофабрика
Факт и Фикция.
Фабула и Фантазия.
Кадри от нашето вчера.
Памет за нашето утре.
Въпроси към нашето днес.
Фото документи и Фото фантазии.
Без фалш.
Без филтър.
Защо? Защото всички снимаме.
Къде? Навсякъде.
Кога? Всяка година по същото време.
Как? Като преработваме ставащото в лична позиция.